Uusi Paytrail 2022 - Voimanpesä verkkomaksamisessa

helmikuu 11, 2022 2 minuutin lukuaika

Netsin omistama Paytrail sekä Osuuspankin omistama Checkout Finland yhdistyivät lokakuun 2021 alussa yhdistääkseen voimansa ja asiantuntijuutensa verkkomaksamisen parhaaksi. 

Uusi Paytrail sisältää merkittäviä parannuksia kokonaispalveluun. Tässä on listattu suurimmat helmet, jotka Checkoutin ja Paytrailin palveluista on yhdistetty:

  • Paytrailin asiantunteva ja arvostettu 24/7 asiakaspalvelu
  • Paytrailin laadukkaat riskienhallinnan prosessit
  • Checkoutin selvästi kattavin valikoima maksutapoja
  • Checkoutin joustava ja moderni tekninen alusta

Uudella Paytrailillä on yhdistymisen jälkeen jopa 20 000 suomalaista verkkokauppaa asiakkaana.

Valistuneet arvaukset suomalaisten verkkokauppojen määrästä ovat 20-30 tuhannen välissä joten Paytrailin markkinaosuus on erittäinkin merkittävä.

 

Uusi Shopify Payments Platform + Paytrail

Kuten oletettua, myös Shopifyn verkkomaksaminen sai boostin kun uusi ja parannettu maksutapa-alusta julkaistiin 2021 lopussa.

Shopifyn tapa käsitellä maksuja muuttuu turvallisemmaksi, monipuolisemmaksi ja automatisoidummaksi, uuden Payments Platform -alustan avulla joka mahdollistaa merkittävät jatkokehitysmahdollisuudet tulevaisuudessa.

Paytrail oli ensimmäisten maksupalveluntarjoajien joukossa rakentamassa integraatiota uuteen alustaan, koska he pääsivät mukaan Early Access -ryhmään Payments Platformin julkaisun yhteydessä. Paytrail pyrkii myös ottamaan Shopifyn mahdollistamat uudet ominaisuudet käyttöön sitä mukaa kun niitä lanseerataan. 

Aivan tarkkaa tietoa Shopifyn ensimmäisistä jatkokehitystoimista Paytrail ei voi antaa, mutta Shopify on vihjannut lanseeraavansa lähiaikoina Payments Platformiin mm. aiempaa kehittyneemmän korttimaksuintegraation ja tulevaisuuden visioissa on väläytelty myös esimerkiksi toistuvaismaksuja.

 

Mikä konkreettisemmin muuttui?

Konkreettisempia muutoksia edellämainittujen lisäksi, kauppias voi nyt määrittää täysin numeerisen viitenumeron maksuille. Viitenumerot luodaan kotimaisen viitenumerostandardin mukaisesti ja ne sisältävät oletuksena yhdeksän merkkiä + tarkistenumeron.

Kauppias voi myös halutessaan määrittää 1-5 merkkiä pitkän kiinteän alkuosan, joka lisätään järjestelmän luoman viitteen alkuun, jolloin viitenumeron kokonaispituus on 11-15 merkkiä.

Lue tarkemmat ohjeet Paytrailin tukisivustolta.

Myös maksuvalintasivun ohituksen käyttöönotto on mahdollista uudessa (ilman lisämaksuja, huom!) Paytrailissä. Maksutavanvalintasivun ohituksen käyttöönotto mahdollistaa yksittäisten maksutapojen esittämisen suoraan Shopifyn kassasivulla.

Ostokokemuksen lopullinen hiominen kassan kriittisessä vaiheessa on nyt myös entistä monipuolisempaa. Kauppias voi muokata entistä paremmin kassalla esiintyvät tekstit brändiinsä tai viestintäänsä sopivaksi.

Ja lopuksi palautusten käsittely. Vanhasta Checkoutista tuttu rahansiirto Kauppiaspaneeliin palautusten käsittelyä varten on nyt mahdollista uudessa Paytrailin Kauppiaspaneelissa. Tämä on erittäin hyvä uutinen kauppiaille, joiden kertakaupat ovat isoja mutta eivät välttämättä joka päiväisiä, jolloin Paytrail ehtii tehdä tilitykset ja rahaa palautuksia varten ei aina Kauppiaspaneelissa ollut käytettävissä.

Tuplapalautukset vahingossa Shopifyn tai Kauppiaspaneelin kautta eivät myöskään ole mahdollisia. Lue myös Usein Kysytyt Kysymykset palautuksista Paytrailin tukisivustolta.

 

Mitä odotettavissa lähitulevaisuudessa?

Saamansa asiakaspalautteen perusteella Paytrail kehittää uuden alustan raportointia parhaillaan kattavammaksi.

Kesään saakka Paytrail elää vielä migraatiovaihetta, eli keskittyminen on pääasiassa tuhansien kauppiaiden siirrossa alustalta toiselle, mutta syksyllä tarkoitus on päästä taas kehittämään palvelua toden teolla, kun kaikki asiakkaat on siirretty uudelle alustalle ja vanha alusta on suljettu.

Lähiviikkoina Paytrail pyrkii myös purkamaan asiakaspalvelun ruuhkaa, jotta palvelutaso palaa takaisin ennalleen.

Taustatietoa kirjoitusta varten tarjosi Paytrail Groupin Business Development Manager Joonas Loueranta.

 

Paytrail on suomalainen maksulaitos. Olemme osa Nets-perhettä. Nets on Pohjoismaiden johtava maksuratkaisujen, tietopalvelujen ja digitaalisten turvaratkaisujen tarjoaja.

Paytrailille on myönnetty turvallisen maksamisen Safe Pay -sertifikaatti.

 

Sidian Oy toimii Paytrail -maksupalvelun jälleenmyyjänä ja virallisena kumppanina. 

Tapani Palviainen
Tapani Palviainen

Tapani on rakentanut verkkokauppoja Shopifyllä useamman vuoden, keskittyen nimenomaisesti tekniikan, SEO:n ja käytettävyyden, sekä konversion parannuksiin.



Suosittelemme myös seuraavia artikkeleita:

Mitä uutta, Shopify? - Heinäkuu 2021

elokuu 10, 2021 1 minuutin lukuaika

Mitä uutta Shopify -verkkokauppa-alustalla, teemoissa ja lisäosissa? Katsaus heinäkuun 2021 aikana tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin sekä parannuksiin!
Mitä uutta, Shopify? - Kesäkuu 2021

heinäkuu 13, 2021 1 minuutin lukuaika

Mitä uutta Shopify -verkkokauppa-alustalla, teemoissa ja lisäosissa? Katsaus kesäkuun 2021 aikana tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin sekä parannuksiin.
Mitä uutta, Shopify? - Toukokuu 2021

kesäkuu 08, 2021 1 minuutin lukuaika

Mitä uutta Shopify -verkkokauppa-alustalla, teemoissa ja lisäosissa? Katsaus toukokuun 2021 aikana tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin sekä parannuksiin.