• Add description, images, menus and links to your mega menu

  • A column with no settings can be used as a spacer

  • Link to your collections, sales and even external links

  • Add up to five columns

  • 5 kikkaa konversio-optimointiin Shopifyllä, osa 1

    3

    Konversio-optimoinnista puhutaan paljon ja moni törmää aiheeseen viimeistään silloin, kun herää kysymys "Kuinka saisin verkkokauppaani enemmän myyntiä?"

    Verkkokaupan myynti koostuu kolmesta eri palasesta.

    • Montako kävijää kauppaan saadaan, kuinka moni heistä lopulta ostaa ja kuinka paljon yksi asiakas käyttää rahaa ostaessaan.
    • Konversiolla tarkoitetaan sitä osaa asiakkaista jotka ostavat (esimerkiksi jos sadasta kävijästä saadaan 3 ostotapahtumaa, konversio on prosentteina 3.)
    • Konversio-optimointi tarkoittaa sellaisten toimenpiteiden toteuttamista, jolla saadaan tätä lukua nostettua, mutta itse katan sillä edellämainitun lisäksi myös kävijöiden absoluuttisen lukumäärän nostamisen (esimerkiksi saadaan samalla vaivalla kauppaan 150 asiakasta, eikä 100) ja keskiostoksen arvon lisäämisen (saadaan asiakas käyttämään esimerkiksi 50 euroa per osto, entisen 35 euron sijasta.) 

    Kaikkia kolmea osa-aluetta kannattaa mielestäni huomioida jatkuvasti kun miettii verkkokaupan myynnin parantamista ja lisäämistä. Koska Shopify veloittaa kauppiailta myyntiin perustuvan provision, on Shopifylläkin täysin yhtenevä intressi saada verkkokauppa tekemään mahdollisimman paljon myyntiä.

    Tämän vuoksi tietyt asiat ovat jo valmiiksi hoidettu kauppiaan puolesta mahdollisimman kovaa konversiota ajatellen.

    1. Responsiivisuus

    Responsiivinen verkkosivu tarkoittaa sivua joka automaattisesti sopeuttaa sivun elementit ruudun koon mukaan.

    Älypuhelinten ja tablettien yleistymisen myötä verkkoliikenteestä on siirtynyt jopa yli puolet mobiililaitteille, ja tämä kehitys on pakottanut tekemään nettisivuista ja verkkokaupoista helppokäyttöisiä myös muillakin laitteilla kuin perinteisillä pöytätietokoneilla.

    Huimasti paremman käyttökokemuksen lisäksi, verkkokaupan ja kotisivujen responsiivisuus vaikuttaa mm. hakukonenäkyvyyteen eli kävijämääriin. Tämän takia jokainen Shopifyn teema on täysin responsiivinen ja mobiiliystävällinen. 

    2. Ilmainen SSL ja ylivertainen tietoturva

    Suurin yksittäinen kaupankäynnin este on puutteellinen luottamus.

    Jos kävijä ei tunne voivansa luottaa verkkokauppaan, hän ei uskalla siirtää rahojaan lompakostaan ja kauppa jää yksiselitteisesti syntymättä.

    Luottamukseen vaikuttavat monet eri asiat, osa myös alitajuntaisesti. Asiakasta mm. kiinnostaa luonnollisesti kuka kauppaa pitää, kuka, missä ja miten hänen tilauksensa käsittellään, missä ajassa, paljonko toimitus maksaa, mitä tehdä jos tuote ei vastaa odotuksia tai se pitää vaihtaa/palauttaa ja näin edespäin.

    Mitä useamman vastauksen asiakkaan kysymyksiin verkkokauppa voi antaa suoraan, sen vähemmän esteitä kaupan syntymiselle on. 

    Yksi suurimmista luottamuskysymyksistä on tietenkin "Ovatko tietoni turvassa?" - Riippumatta siitä onko kysymys esimerkiksi luottokortin tiedoista tai henkilötiedoista, tätä (suurin) osa asiakkaista kysyy itseltään miettiessään onko verkkokauppa luotettava.

    Koska Shopifyssa on mahdollisuus käsitellä maksuja luottokortin kautta, Shopifyn tietoturva on samaa PCI-DSS -tasoa kuin perinteisillä pankeilla.

    Tähän liittyen Shopify tarjoaa myös ilmaisen SSL -salauksen verkkokauppoihin automaattisesti ja kuten sanottua, veloituksetta. 

    3. Kassan optimointi konvertoimaan rajusti

    Varsinkin muutamia vuosia sitten oli vallalla käsitys että lyhyempi ja tiiviimpi kassatapahtuma (esim. one-page checkout eli yhden sivun kassa) on parempi kuin pitkä ja osiin jaettu.

    Shopify on yksi alan toimijoista joka on (ainakin tähän asti) keräämänsä datan perusteella tullut siihen tulokseen että lyhyt mutta selkeä ja eri osioihin jaettu kassa on tehokkaampi konvertoimaan asiakkaita kuin yhden sivun kassa.

    Koska kassatapahtuma on yksi tärkeimmistä ja herkimmistä osista ostotapahtumaa, Shopifyssä ei voi tehdä kuin pieniä muokkauksia koko kassapuolelle.

    Mutta vastapainona, kauppias voi olla aina varma että kassan suunnittelu, design ja flow ovat loppuun asti mietittyjä ja viimeisen pilkun päälle optimoituja.

    4. Tuotearvostelut konversion nostoon

    Lukemattomat verkkokauppatutkimukset ovat päätyneet siihen lopputulokseen että arvostelut tuotteista nostavat asiakkaan silmissä kaupan luottamusta ja sitä kautta konversiota.

    Olipa luku 65 prosenttia tai 40 prosenttia, sillä ei sinällään ole merkitystä kunhan vain tiedetään että vaikutus on merkittävä ja voimme tehdä päätöksiä sen perusteella.

    Shopify tarjoaa erinomaiset työkalut tuotearvostelujen keräämiseen asiakkailta. Jopa ilmaiset appsit hoitavat homman täysin tyydyttävällä tavalla mutta maksullisilla lisäosilla vaihtoehdot voidaan viedä tuotearvostelut aivan uudelle tasolle.

    Tuotearvostelun pyytäminen on asia erikseen mutta jos prosessia voi parantaa antamalla asiakkaalle palkinto arvostelusta, kysymällä tiettyjä asioita (esimerkiksi mitä mieltä olit hinta-laatusuhteesta, toimituksesta, tuotteen käyttötarkoituksesta, jopa asiakkaan tietoja voi kysyä, vaatekaupat huomio) tai pyytämällä asiakasta lisäämään arvosteluunsa kuva tai video tuotteesta, tuotearvostelun merkitys kauppiaalle, sekä seuraavalle ostajalle nousee todella huomattavasti. 

    Ota yhteyttä, niin käydään läpi sopivat ratkaisut juuri sinulle!

    5. Sähköpostit ja niiden hyödyntäminen myynnin edistämiseksi

    Vaikka esimerkiksi tekstiviestit, Whatsapp, Messenger ja vastaavat ovat vallanneet alaa, sähköpostit ovat vieläkin yksi tärkeimmistä kommunikaation muodoista verkkokaupan ja asiakkaan välillä.

    Suurin osa verkkokaupoista ymmärtääkin jo, että esimerkiksi tilausvahvistukset ja paketin seurantakoodit voi ja kannattaakin lähettää asiakkaalle sähköpostitse.

    Tällöin ne ovat helposti saatavissa/löydettävissä ja siten vähentämässä asiakaspalvelun kuormitusta.

    Moni jättää silti vielä selkeitä aukkoja sähköpostiflowhun jolla voitaisiin tehdä lisämyyntiä, parantaa asiakkaan luottamusta ja asiakaskokemusta, vähentää epävarmuutta ja siten myös asiakaspalveluresurssien kuormitusta.

    Shopify tarjoaa käyttövalmiiksi jo osan näistä viesteistä ja appseilla sähköpostiketjun aukot saadaan paikattua tarpeen vaatimassa laajuudessa. 


    Kokeile Shopifyä ilmaiseksi niin pitkään kuin haluat, ota yhteyttä!


    Mitä uutta, Shopify? - Maaliskuu 2024

    1

    Mitä uutta Shopify -verkkokauppa-alustalla, teemoissa ja lisäosissa? Katsaus maaliskuun 2024 aikana tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin sekä parannuksiin!
    Jatka lukemista
    Mitä uutta, Shopify? - Helmikuu 2024

    1

    Mitä uutta Shopify -verkkokauppa-alustalla, teemoissa ja lisäosissa? Katsaus helmikuun 2024 aikana tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin sekä parannuksiin!
    Jatka lukemista
    Mitä uutta, Shopify? - Tammikuu 2024

    1

    Mitä uutta Shopify -verkkokauppa-alustalla, teemoissa ja lisäosissa? Katsaus tammikuun 2024 aikana tulleisiin muutoksiin ja päivityksiin sekä parannuksiin!
    Jatka lukemista