Esimerkkilaskelma Shopify -verkkokaupan kustannuksista / Päivitetty 01/2024

tammikuu 09, 2024 3 minuutin lukuaika

Päivitetty 1/2024

Kuinka paljon Shopify verkkokauppa oikeastaan maksaa?

Ohessa kokemukseen perustuva esimerkkilaskelma liittyen verkkokaupan perustamiseen Shopifyllä ja kuinka iso hintalappu verkkokaupan ylläpitämisellä on.

Suosittelen lukemaan tekstin myös vaikka harkitsisitkin toista verkkokauppaohjelmistoa tai olet vasta miettimässä verkkokaupan perustamista.

 

1. Kuukausimaksu

Katso ajantasainen hinnasto tästä.

Ensimmäiseksi lähdetään Shopifyn omasta kuukausimaksusta.

Shopify tarjoaa kolmea perustasoa, joista halvin on Basic Shopify, seuraava on nimeltään pelkästään Shopify ja viimeinen taso on Advanced Shopify.

Koska suomalaisen verkkokaupan on kriittistä pystyä tarjoamaan asiakkailleen suomalaiset maksutavat, otamme huomioon laskelmissa myös Shopifyn perimät provisiot per myynti.

Jokainen taso tarjoaa edeltäjäänsä paremmat ominaisuudet mutta niitä huomioimatta, Shopifyn perimä provisio per myynti laskee myös samalla kun kuukausimaksu nousee.

Tämä tarkoittaa sitä että myynnin kasvaessa, (edelleen muita ominaisuuksia huomioimatta) kuukausimaksultaan kalliimpi taso tuleekin kokonaisuudessaan halvemmaksi, koska provision osuus pienenee.

  • Basic Shopify maksaa 32 eur / kuukaudessa, johon lisätään 2,0% provisio myynnistä. 
  • Shopify (keskitaso) maksaa 92 eur / kuukaudessa, johon lisätään 1,0% provisio myynnistä.
  • Advanced Shopify maksaa 384 eur / kuukaudessa, johon lisätään enää 0,5% provisio.

Maksamalla kuukausimaksut vuosittain etukäteen, Shopify antaa 25% alennuksen kuukausimaksuista. Tällöin esim. Advanced Shopify maksaakin 384x12 = 4608e sijasta enää 289 euroa kuukaudessa (3468 eur) eli säästöä tulee heti alkuun 1140 eur.

Hinnoittelun perusteella voimme laskea, että siirtyminen seuraavalle Shopifyn tasolle on kannattavaa kun:

Myynti Basic Shopifyllä ylittää noin 5000 euroa kuukaudessa. (Basic -> Shopify)

Myynti Shopify -tasolla ylittää noin 43000 euroa kuukaudessa (Shopify -> Advanced)

Ja Advanced -tasolta siirtymistä seuraavalle (kysy lisää) suositellaan kun liikevaihto ylittää kalenterivuoden aikana yhden miljoonan

Käytännössä, koska jokaisella tasolla saa radikaalistikin parempia ominaisuuksia käyttöön, siirtymiskynnys kannattaa ehkä pitää paljonkin alempana. Mutta karkeasti näin.

Oletamme esimerkkikauppamme tekevän melko maltillista 10 000 euron kuukausimyyntiä, joka koostuu 200 kappaleen tilauksesta, joiden keskiostosarvo on 50 euroa.

Tällöin Shopifyn keskitaso on valintamme ja kulut kuukaudessa 92 eur + 1% provisio 192 euroa kuukaudessa.

 

 2. Appsien eli sovellusten kulut

Shopifyn App Storea selatessa huomaa nopeasti että hinnoittelumalleja ja hintoja on käytännössä yhtä monta kuin on tekijöitäkin ja ohjelmistoja. Sovellusten käyttötarve myös vaihtelee jokaisella verkkokaupalla erikseen.

Näin ollen täysin täsmällisen laskelman teko ei ole mitenkään mahdollista, mutta tsekkaamalla esimerkiksi TOP10 -listan parhaimmista appseista voi päästä jyvälle mihin kaikkeen voi ja kannattaa panostaa.

Nyrkkisääntönä pitäisin sitä että 50-100 USD / kk on summa mihin kannattaa varautua edes keskikokoisessa kaupassa, mutta kuten sanottu lopullinen kustannus vaihtelee paljo verkkokaupan koon ja tarpeiden mukaan.

Viimeistä laskelmaa varten päädymme tässä nyt lukuun 100 USD / kk joka on valuuttamuunnoksen jälkeen noin 80 - 90 euroa. 

 

3. Muut kulut

Muut kulut sisältävät myös asiat, jotka tulevat maksettavaksi verkkokauppaohjelmistosta riippumatta.

Sen lisäksi että verkkokauppaohjelmisto on pystyssä ja toiminnallisuuksia lisätty, pitää ostaa vielä domain (eli se osoite jonka ihmiset selaimen osoiteriville kirjoittavat) ja webhotelli sähköposteja varten.

Näiden palveluiden hinnat vaihtelevat myös paljon joten budjetoimme tähän varmasti riittävän 10 euroa / kk (alv 0%)

Tämän lisäksi tarvitsemme myös maksupalvelun jonka kautta asiakas pystyy tuotteet verkkokaupassa maksamaan.

Tätä tarkoitusta varten integroimme esimerkiksi Paytrailin palvelut verkkokauppaan.

Maksupalveluiden hinnoittelu riippuu maksujen määrästä, valituista lisäpalveluista ja toiminnoista, sekä asiakkaiden käyttämistä maksutavoista.

Mutta kuten maksupalveluntarjoajien sivuilta selviää, hinnat ovat noin 50-60 euroa kuukaudessa, jonka päälle tulee vähintään 0,35 euron siivu per maksutapahtuma.

Esimerkkikauppamme tapauksessa ja olettaen että jokaisesta maksusta menee vain 0,35 euron lisämaksu, kustannukset olisivat 59 euroa + 70 euroa eli yhteensä 129 euroa kuukaudessa.

Todellisuudessahan kustannukset olisivat hiukan enemmän sillä luottokorttitapahtumat ja maksut esimerkiksi Nordean ja Danske Bankin tililtä ovat verkkokaupalle hinnakkaampia. 

Lopputulos

Nyt voimme laskea kuinka esimerkkikauppamme tekemällä 10 000 euron myyntiä kuukaudessa voi (ja kannattaa) realistisesti varautua seuraaviin kustannuksiin:

Verkkokauppaohjelmisto ja provisio: n. 190 euroa

Appsien käyttökustannukset: 80 - 90 euroa 

Domain ja webhotellikustannukset: 10 euroa

Maksupalvelun kustannukset: 129 euroa

Yhteensä: n. 400 euroa kuukaudessa.

Vaikka absoluuttiset kustannukset saattavat tuntua aluksi isoilta, kannattaa asia suhteuttaa aina tavoitteisiin ja mahdollisiin tuloksiin.

Kuinka paljon maksaisi esimerkiksi palkata henkilökuntaa tekemään jotain toistuvaa, yksitoikkoista työtä jonka voit automatisoida Shopifyn avulla?

Tai kuinka paljon omaa aikaasi säästät, mikäli pystyt tekemään verkkokaupan ylläpitoon liittyvät asiat tehokkaasti ja nopeasti, esimerkiksi varastonhallinnan, tilausten pakkauksen tai asiakaspalveluun liittyvissä työtehtävissä?

Kaikki on suhteellista, mutta verkkokauppaa ylläpitäessä yleensä jokainen investoitu euro kumuloituu moninkertaisena myyntinä takaisin. 

Monivuotisen kokemuksemme myötä voimme pitää huolta siitä että saat parhaimman mahdollisen tuoton sijoituksellesi. 

Shopify Partnerina voimme tarjota Advanced Shopify -version asiakkaillemme koekäyttöä varten ilmaiseksi, niin pitkäksi aikaa kuin tarve kehittää ja rakentaa verkkokauppaa on.


Kokeile Shopifyä ilmaiseksi niin pitkään kuin haluat, ota yhteyttä!