Esimerkkilaskelma Shopify -verkkokaupan kustannuksista

Lokakuu 03, 2018 3 minuutin lukuaika

Kuinka paljon Shopify verkkokauppa oikeastaan maksaa? Ohessa kokemukseen perustuva esimerkkilaskelma liittyen verkkokaupan perustamiseen Shopifyllä ja kuinka iso hintalappu verkkokaupan ylläpitämisellä on. Suosittelen lukemaan tekstin myös vaikka harkitsisitkin toista verkkokauppaohjelmistoa tai olet vasta miettimässä verkkokaupan perustamista.

Kirjoitus sisältää linkkejä muille sivustoille ja mahdollisesti suosittelu (referral tai affiliate) -linkkejä.

1. Kuukausimaksu

Katso ajantasainen hinnasto tästä.

Ensimmäiseksi lähdetään Shopifyn omasta kuukausimaksusta.

Shopify tarjoaa kolmea perustasoa, joista halvin on Basic Shopify, seuraava on nimeltään pelkästään Shopify ja viimeinen taso on Advanced Shopify. Koska suomalaisen verkkokaupan on kriittistä pystyä tarjoamaan asiakkailleen suomalaiset maksutavat, otamme huomioon laskelmissa myös Shopifyn perimät provisiot per myynti.

Jokainen taso tarjoaa edeltäjäänsä paremmat ominaisuudet mutta niitä huomioimatta, Shopifyn perimä provisio per myynti laskee myös samalla kun kuukausimaksu nousee. Tämä tarkoittaa sitä että myynnin kasvaessa, (edelleen muita ominaisuuksia huomioimatta) kalliimpi taso tuleekin kokonaisuudessaan halvemmaksi, koska provision osuus pienenee.

Basic Shopify maksaa 29 USD / kuukaudessa, johon lisätään 2,0% provisio myynnistä. 

Shopify (keskitaso) maksaa 79 USD / kuukaudessa, johon lisätään 1,0% provisio myynnistä.

Advanced Shopify maksaa 299 USD / kuukaudessa, johon lisätään enää 0,5% provisio.

Tästä voimme laskea että siirtyminen paremmalle tasolle on kannattavaa kun:

Myynti Basic Shopifyllä ylittää noin 5000 euroa kuukaudessa. (Basic -> Shopify)

Myynti Shopify -tasolla ylittää noin 43000 euroa kuukaudessa (Shopify -> Advanced)

Ja Advanced -tasolta siirtymistä seuraavalle (kysy lisää) suositellaan kun liikevaihto ylittää kalenterivuoden aikana yhden miljoonan. 

Käytännössä, koska jokaisella tasolla saa radikaalistikin parempia ominaisuuksia käyttöön, siirtymiskynnys kannattaa ehkä pitää paljonkin alempana. Mutta karkeasti näin.

Oletamme esimerkkikauppamme tekevän melko maltillista 10 000 euron kuukausimyyntiä, joka koostuu 200 kappaleen tilauksesta, joiden keskiostosarvo on 50 euroa.

Tällöin Shopifyn keskitaso on valintamme ja kulut kuukaudessa 79 USD + 1% provisio eli 179 USD joka on noin 150 - 160 euroa.

 

2. Appsien kulut

Shopifyn App Storea selatessa huomaa nopeasti että hinnoittelumalleja ja hintoja on käytännössä yhtä monta kuin on tekijöitäkin ja ohjelmistoja. Appsien käyttötarve myös vaihtelee jokaisella verkkokaupalla erikseen.

Näin ollen mitenkään täsmällisen laskelman teko ei ole mitenkään mahdollista, mutta tsekkaamalla esimerkiksi TOP10 -listan parhaimmista appseista voi päästä jyvälle mihin kaikkeen voi ja kannattaa panostaa. Nyrkkisääntönä pitäisin sitä että 50-100 USD / kk on summa mihin kannattaa varautua edes keskikokoisessa kaupassa, mutta kuten sanottu lopullinen kustannus vaihtelee todella verkkokaupan koon ja tarpeiden mukaan. Viimeistä laskelmaa varten päädymme tässä nyt lukuun 100 USD / kk joka on noin 80 - 90 euroa.

3. Muut kulut

Muut kulut sisältävät myös asiat jotka tulisivat maksettavaksi verkkokauppaohjelmistosta riippumatta.

Sen lisäksi että verkkokauppaohjelmisto on pystyssä ja toiminnallisuuksia lisätty, pitää ostaa vielä domain (eli se osoite jonka ihmiset selaimen osoiteriville kirjoittavat) ja webhotelli sähköposteja varten. Näiden palveluiden hinnat vaihtelevat myös todella paljon joten budjetoimme tähän varmasti riittävän 15 euroa / kk jolla saa ostettua esimerkiksi .fi -päätteisen domainin ja 10 sähköpostilaatikkoa suomalaiselta palveluntarjoajalta. 

Tämän lisäksi tarvitsemme vielä maksupalvelun jonka kautta asiakas pystyy tuotteet verkkokaupassa maksamaan. Tätä tarkoitusta varten integroimme esimerkiksi Checkoutin, Paytrailin tai Maksuturvan palvelut verkkokauppaan.

Hinnoittelu riippuu maksujen määrästä, valituista palveluista ja asiakkaiden käyttämistä maksutavoista. Mutta kuten maksupalveluntarjoajien sivuilta selviää, hinnat ovat noin 40 - 50 euroa kuukaudessa, jonka päälle tulee vähintään 0,35 euron siivuper maksutapahtuma. Esimerkkikauppamme tapauksessa, käyttäen esimerkiksi Checkoutia ja olettaen että jokaisesta maksusta menee vain 0,35 euron lisämaksu, kustannukset olisivat 45 euroa + 70 euroa eli yhteensä 115 euroa kuukaudessa.

Todellisuudessahan kustannukset olisivat hiukan enemmän sillä luottokorttitapahtumat ja maksut esimerkiksi Nordean ja Danske Bankin tililtä ovat verkkokaupalle hinnakkaampia.

Lopputulema

Nyt voimme laskea kuinka esimerkkikauppamme tekemällä 10 000 euron myyntiä kuukaudessa voi (ja kannattaa) realistisesti varautua seuraaviin kustannuksiin:

Verkkokauppaohjelmisto ja provisio: 150 - 160 euroa

Appsien käyttökustannukset: 80 - 90 euroa 

Domain ja webhotellikustannukset: 15 euroa

Maksupalvelun kustannukset: 115 euroa

Yhteensä: 360 - 380 euroa kuukaudessa. 

Vaikka absoluuttiset kustannukset saattavat tuntua aluksi isoilta, kannattaa asia suhteuttaa aina tavoitteisiin. Kuinka paljon maksaisi esimerkiksi palkata henkilökuntaa tekemään jotain toistuvaa, yksitoikkoista työtä jonka voit automatisoida Shopifyn avulla. Tai kuinka paljon omaa aikaasi säästät, mikäli pystyt tekemään verkkokaupan ylläpitoon liittyvät asiat fiksusti ja nopeasti. Kaikki on suhteellista, mutta verkkokaupassa yleensä jokainen investoitu euro kumuloituu moninkertaisena myyntinä takaisin.

Mikäli haluat kokeilla Shopifyä ilmaiseksi pidempään kuin 14 päivää, ota yhteyttä!

Tutustu Shopifyyn omatoimisesti tästä.

 

 


TILAA UUTISKIRJE