5 syytä valita Shopify verkkokaupan alustaksi (ja 5 olla valitsematta)

Syyskuu 19, 2018 5 minuutin lukuaika

Shopify on johtava pilvipohjainen, täysin ylläpidetty, monikanavainen verkkokaupparatkaisu. Verkkokauppiaat voivat käyttää Shopifyn palveluita suunnitellakseen ja toteuttaakseen tuotteidensa myyntiä monissa eri kanavissa mukaanlukien normaali verkkokauppa, mobiililaitteet, sosiaalinen media, kivijalkaratkaisut sekä popup -kaupat. Shopify on alusta asti suunniteltu luotettavuuden ja skaalautuvuuden ehdoilla luoden parasta mahdollista yritystason teknologiaa myös pienempien yritysten käyttöön. Shopifylla on yli 600 000 yritysasiakasta, yli 175:stä eri maasta.
Kirjoitus sisältää linkkejä muille sivustoille ja mahdollisesti suosittelu (referral tai affiliate) -linkkejä.

Kun yrittäjä miettii vaihtoehtoja, joko perustaakseen oman verkkokaupan tai vaihtaakseen nykyistä palveluntarjoajaa/käyttämäänsä ohjelmistoa, vaihtoehtoja on tarjolla paljon. Ensimmäisenä askeleena pitää harkita haluaako täysin ylläpidetyn palvelun joka on yleensä huoleton ja esimerkiksi tietoturvan suhteen aina ajan tasalla, vai täyttääkö tarpeen vaikkapa oma palvelin jonne asennetaan WordPress tai vastaava sisällöntuotantojärjestelmä. Ykkösvaihtoehdon huonoin puoli on yleensä hinta, kun taas kakkosvaihtoehdossa yrittäjä ottaa itse vastuun kaikesta. 

Seitsemän vuotta verkkokauppoja tehneenä ja verkkokauppaohjelmiston kehityksessä mukana olleena, en enää ikinä tule valitsemaan vaihtoehtoa numero kaksi.

Pelkästään mielenrauha siitä tiedosta että verkkokauppa toimii ilman omaa valvontaa 24/7, asiakkaiden henkilökohtaiset, sekä maksutiedot ovat turvassa ja verkkokauppa on suojassa myös nollapäivän haavoittuvuuksilta on todella arvokasta jo pienessäkin yrityksessä.

Siksipä ensimmäinen syy listallani onkin:

1. Shopify on täysin ylläpidetty, pilvipohjainen palvelu

Voin perustaa verkkokaupan ja/tai kotisivupohjan asiakkaalle Shopifyn kautta 30 sekunnissa painamalla nappia omassa ylläpitopaneelissani. Tällöin Shopify antaa minulle tilan, palvelintehon ja kaistan rajoittamattomasti käyttööni ja huolehtii automaattisesti tietoturvapäivityksistä, palvelimien ylläpidosta ja toiminnasta, kaistasta ja levytilasta.

Ja kaikki tämä yleensä halvemmalla kuin perinteisiltä toimijoilta.

Aikaisemmin ostettiin tai vuokrattiin koko palvelin tai palvelintilaa palveluntarjoajalta, siihen tarpeeksi kovalevytilaa ja päätteeksi vielä palomuuraukset ja muut kaistatarpeet, yleensä kovaan hintaan. Tämä toimintatapa toivottavasti hiipuu keskitettyjen ratkaisujen tieltä. Siksipä ylläpidetty ja pilvipohjainen palvelu on voittajan valinta.

2. Ylivertainen turvallisuus

Kuten sanottu, pilvipohjaisen ratkaisun (ja nykyään myös kaiken verkkoliiketoiminnan) yksi tärkeimmistä huomioitavista asioista on tietoturva.

Shopify on valmius käsitellä luottokorttitietoja, mikäli käytössä on esimerkiksi Shopifyn oma Shopify Pay tai Payments -järjestelmä. Tämän takia Shopifylta vaadittu tietoturvan taso on vähintään sama kuin esimerkiksi perinteisillä pankeilla. Tietoturvaa voi vielä parantaa esimerkiksi ottamalla ylläpitäjille käyttöön vain tarpeelliset toiminnot (esimerkiksi asiakaspalvelijalta voi estää kaupan ulkonäön muokkaamisen tai appsien toimintaan puuttumisen, koodaria ei tarvitse päästää räpeltämään tilasuten tai asiakastilien kanssa jne.) ja kaksivaiheisella tunnistautumisella.

Kaiken tämän lisäksi Shopify tarjoaa jokaiseen kauppaan ilmaisen SSL -sertifikaatin, joka vaikuttaa (turvallisen tietojensiirron lisäksi) asiakkaiden mielikuvaan kaupan luotettavuudesta, myös näkyvyyteen hakukoneissa kuten Google ja Bing.

3. Appstoren jatkeet ja ekosysteemi

Vaikka monessa paikassa hehkutetaan Shopifyn ylivertaisuutta (ja omasta mielestänikin se on paras vaihtoehto, en kai muuten tätä tekisi) se ei silti tarkoita sitä, että systeemi olisi automaattisesti paras ihan kaikissa asioissa. Shopifyssä on muutamia (isohkojakin) puutteita mutta näitä paikkaamaan on luotu samankaltainen lisäohjelmistojen ekosysteemi kuten esimerkiksi Applella tai Googlen tuotteissa.

Kyseessä on siis Shopifyn App Store.

App Store tarjoaa siis sadoittain pieniä lisäohjelmistoja (appseja, plugineja, plugareita, rakkaalla lapsella on monta nimeä) joilla voi joko lisätä tai parantaa verkkokaupan ominaisuuksia. Kuten sanottu, Shopifyssä on muutamia isompia puutteita, mutta App Store pelastaa. 

Haluatko verkkokauppaan tuotearvostelut? Käytä appsia.

Tarvitsetko Postin, Matkahuollon tai Schenkerin pakettipalvelut verkkokauppaan? Käytä appsia.

Haluatko helpottaa alennuskampanjoiden järjestämistä? Aivan oikein, käytä appsia.

Lue myös: TOP10 -listani Shopify -verkkokauppaan tarvittavista Appseista.

4. Applemaista käyttötuntumaa

Kaikki jotka ovat käyttäneet Applen tuotteita, esimerkiksi iPhoneja, Macbookkeja tai iPadeja, tietävät miltä tuntuu kun asiat vain toimivat kuten kuuluisa VR:n vessa. Shopify pyrkii samanlaiseen käyttökokemukseen tarjoamalla selkeän ja toimivan käyttöliittymän joka "pelillistää" (gamification) esimerkiksi tuotteiden luonnin, liikenteen saamisen verkkokauppaan, mainosten suunnittelun ja toteutuksen ja paljon muuta. Tämä helpottaa yleisesti toimintojen ymmärtämistä ja esimerkiksi palveluiden integroimista ja käyttöönottoa. Tämän lisäksi käytettävissä ovat Shopify Academyn oppimismateriaalit, todella kattavat käyttöoppaat ja 24/7 toimiva asiakaspalvelu.

5. Muokattavuus ja lukittautumisesta eroon pääseminen

Shopifyllä voit kärjistetysti sanottuna muokata melkein mitä haluat. 

Tai käyttää pelkästään valmiita ratkaisuja.

Viimeinen etu listallani onkin se että Shopifyn kanssa yrittäjällä itsellään pysyy valta vaikuttaa ja muokata sisältöä ja toimintoja kaupassa tai verkkosivuilla. Menneet ovat ne ajat jolloin laitettiin viestiä webmasterille, että tekisitkö tämän ja tuon muutoksen, ja mielellään vielä ennen kesälomia/syyssateita/joulua/kevään ensi merkkejä. Shopifyn kanssa ei myöskään tarvitse alistua tai kärsiä verkkokaupan rakentajan mielivallasta, koska työtä voi jatkaa kuka tahansa asiaan perehtynyt vain parilla hiiren klikkauksella. Eli mikäli teen sinulle verkkokauppaa ja katkaisen käteni lumilautaillessa (ihan kuin ikinä olisin rinteessä käynytkään), tehty työ ei mene hukkaan ja jatkokehitystä voi edelleen tehdä esimerkiksi joku toinen Shopify Partner tai Expert.

Saatoit myös lukiessa huomata, että jätin listalta pois niin sanotut perusasiat jotka kuuluvat nykyään jo kaikkiin verkkokauppa-alustoihin tai kotisivuvaihtoehtoihin. Mutta mikäli mietit ovatko Shopifyllä tehdyt sivut responsiiviset ja mobiiliystävälliset, saako niihin tarvittavat integraatiot ja palvelut, onko hakukoneoptimointi mahdollista ja alla puksuttava koodi huippuluokkaa niin vastaus on melko yksiselitteisesti kyllä. 

Lue myös: Usein kysytyt kysymykset Shopifystä verkkokaupan pohjaksi.

Sitten se kuuluisa "Mutta!",

Lupasin kertoa myös 5 syytä olla valitsematta Shopifyä verkkokaupan pohjaksi. Oman kokemuksen perusteella projektit yleensä hoituvat paljon helpommin kun kaikilla osapuolilla on täsmällinen ja tarkka tieto myös ohjelmiston puutteista ja rajoituksista.

1. Ilman kielitaitoa ei pärjää.

Kaikki järjestelmäpuolen toiminnot, tuki sekä käyttöoppaat ovat englanniksi. Yleensä myös appsien kehittäjät ovat levittäytyneet ympäri maailmaa ja kommunikointi tapahtuu aina englanniksi. Tästä syystä en suosittele Shopifyä, mikäli englanti ei taitu vähintäänkin kohtuullisesti.

2. Shopifyä ei ole rakennettu (pelkästään) Suomea ajatellen

Ehkä isoin ero verrattaessa suomalaisia verkkokaupparatkaisuja Shopifyyn on se, että toiminnot ja kanavat on rakennettu pääasiassa Pohjois-Amerikkaa varten ja kansainvälistymisen aiheuttamia kehitystarpeita korjataan vasta jälkikäteen, jos korjataan. Tämä voi tarkoittaa eroavaisuuksia totuttuun esimerkiksi raportoinneissa, verojen käsittelyssä ja vastaavissa tilanteissa. Hyvä esimerkki olisi, että vaikka Shopify julkaistiin jo 2006, suomalaisille verkkokauppiaille alusta oli käytännössä hyödytön ennen kuin suomalaiset maksupalvelut (Paytrail, Checkout, Maksuturva) saivat (10 vuotta myöhemmin) integroitua palvelunsa Shopifyyn.

Nykyään korkeintaan erikoistilanteet (esim. Kauppias haluaa myydä arvonlisäverottomasti EU:n ulkopuolelle, ja arvonlisäveron kanssa EU:n sisälle) aiheuttavat pientä päänrapsutusta, mutta pääasiassa Shopify on käyttökelpoinen vähintäänkin yhdeksälle kymmenestä.

3. Appsien yhteensopivuus 

Kuten missä tahansa ohjelmistossa, aina kun lisätään ominaisuuksia tai muutetaan aikaisempaa asetelmaa, ensimmäinen tehtävä on testata että uusi ominaisuus ei riko tai estä mitään jo olemassa olevia toimintoja.

Vaikka Shopify Appsin julkaisu onkin hyvin säädeltyä ja valvottua toimintaa yhteensopivuusongelmilta välttyminen teeman, appsien ja itse Shopifyn pohjakoodin kanssa on hyvin epätodennäköistä, mikäli puhutaan edes keskikokoisesta verkkokaupasta.

Tämän takia huolellinen ennakkotestaus ja esimerkiksi pitäytyminen vain isompien ohjelmistofirmojen appseissa on erittäin suositeltavaa. Käytän mielelläni kokemustani appsien valitsemisesta joten mikäli asia askarruttaa, ota yhteyttä.

4. Haku, ennakkomyynti ja hankintahinta

Nämä kolme kohtaa ansaitsevat oman paikkansa listalta. Vaikka saattaisi luulla edellä mainittujen toimintojen olevan hyvin yksiselitteisiä ja simppeleitä, sitä ne eivät (ainakaan vielä) Shopifyssä ole.

Haku on suoraan sanottuna huono. Haku on yksi tärkeimmistä asioista verkkokaupan asiakaskokemuksen tärkeimmistä osista, sillä mikäli asiakas ei haluamaansa tuotetta löydä, jää myös kauppa tekemättä. Silti Shopifyn oman haun puutteet jatkavat edelleen kauppiaiden kiusaamista.

Tuotteiden myynti ennakkoon parantaa varastonkiertoa, kassanhallintaa ja antaa osviittaa tuotteen kokonaiskysynnästä. Shopifyssä tuotteiden ennakkomyynti on mahdollista. Mutta vain mikäli Kauppiasta ei haittaa että tuotteiden määrää, jotka myydään, ei voi automaattisesti rajoittaa. Pieni, mutta sitäkin tärkeämpi puute.

Hankintahinnan merkitsemistä tuotteisiin (ja sitä kautta esimerkiksi raportteihin) ei ole vieläkään jostain syystä toteutettu Shopifyyn, huolimatta siitä että sitä pyydetään melkein viikoittain. Tämä lienee niin perusasia liiketoiminnan perusteissa niin en tätä edes enempää avaa.

Positiivista asiassa on silti että jokainen edellä mainittu ongelma on ratkaistavissa helposti ja halvalla käyttämällä appsia. Katso ratkaisut täältä.

5. Hinta

Myöskin verkkokauppa-alustaa valittaessa fraasi "Halvalla ei saa hyvää" pitää hyvin pitkälti paikkansa. Käytetyn investoinnin määrä yleensä näkyy verkkokaupan viimeistelyssä ja tasossa joka vaikuttaa mm. asiakkaiden mielikuvaan kaupasta, konversioon, liikenteen hankkimiseen ja keskiostoksen määrän lisäykseen. Toimiva verkkokauppaohjelmisto myös vähentää näkymätöntä työtä eli Kauppiaan aikaa mikä menee tilausten pakkaamiseen ja käsittelyyn, tuotteiden luontiin ja muuhun vastaavaan pakolliseen mutta tarpeelliseen työhön.

Vaikka Shopify tarjoaa myös halpaa vaihtoehtoa (Basic Shopify), verkkokaupan joka haluaa edes viisinumeroista vuosimyyntiä tehdä kannattaa panostaa jo seuraavalle tasolle. Parhaimmat teemat ovat maksullisia ja Appseja käyttäessä myöskään aina ei selvitä ilmaiseksi tai kertamaksulla, joka nostaa verkkokaupan kustannuksia.

Absoluuttisia euroja katsottaessa, Shopify voi joillekin hyvin pienille yrityksille olla liian kallis. Hinta-laatusuhteeltaan taasen paljon parempaa ei edes ole.

Lue myös: Esimerkkilaskelma Shopify -verkkokaupan kustannuksista.

Mikäli haluat kokeilla Shopifyä ilmaiseksi pidempään kuin 14 päivää, ota yhteyttä!

Tutustu Shopifyyn omatoimisesti tästä.

 

 


TILAA UUTISKIRJE